In Vlaanderen wordt de leerlingenbegeleiding, zowel in het basis- als in het
secundair onderwijs, toevertrouwd aan een "
centrum voor leerlingenbegeleiding" (CLB). Ze zijn sedert het
decreet van 01/12/1998 ontstaan uit de fusie van de vroegere psycho-medisch-sociale centra (
PMS) en centra voor Medisch SchoolToezicht (
MST). Er zijn 75 centra, behorend tot het Gemeenschapsonderwijs, het Gemeentelijk onderwijs, het Provinciaal Onderwijs en het Vrij Onderwijs. Ook hier is dus de indeling volgens
onderwijsnet van toepassing. Een CLB kan tot 7 vestigingsplaatsen tellen, zodat een centrum nooit ver uit de buurt is. De centra werken onafhankelijk van de school (hebben een eigen directie en reglementering), maar maken wel een driejaarlijkse overeenkomst met de school. Elke school is verplicht met één centrum een beleidsplan of beleidscontract af te sluiten. Zo zijn de centra vertrouwd met het reilen en zeilen in de school, maar nemen toch genoeg afstand om een begeleiding op te zetten in het belang van de leerling, wat niet steeds samenvalt met het belang van de school. De centra zijn actief op vier domeinen:
- leren en studeren: leermoeilijkheden, verwijzing naar buitengewoon onderwijs, studiehouding etc.
- schoolloopbaanbegeleiding, met onder andere studie- en beroepskeuze, spijbelen etc.
- psychisch en sociaal functioneren: welbevinden, gedragsproblemen etc.
- preventieve gezondheidszorg: vaccinatieprogramma's, gezondheidsvoorlichting, preventieve medische screening etc.
Het centrum werkt multidisciplinair (
artsen,
psychologen,
maatschappelijk werkers,
verpleegkundigen etc.). Zowel ouders, leerlingen, leerkrachten als scholen kunnen gratis op het CLB beroep doen. Zo kan het CLB bijvoorbeeld de school ondersteunen om zelf een intern systeem van leerlingbegeleiding op te zetten.